Nieuwe BPM-tabel op basis van WLTP komt per 1 juli 2020

Geplaatst op 11 juli 2019

De WLTP-testmethode sluit beter aan bij de praktijkomstandigheden dan de verouderde NEDC-testmethode en biedt daarom beter inzicht in het werkelijke brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van personenauto’s. Hoe hoger deze CO2-uitstoot van de auto, hoe hoger de BPM is. Tot nu toe wordt met een omrekenmethodiek nog het oude uitstootcijfer gebruikt voor de BPM. Dat wordt midden volgend jaar veranderd in een rechtstreekse berekening op basis van de WLTP. Daarvoor zal de tabel moeten worden gewijzigd.

Lees meer

Geen extra bijtellingskorting voor elektrische auto’s van 5 jaar en ouder

Geplaatst op 5 juli 2019

De Tweede Kamer vroeg recent om openstelling van deze regeling voor EV’s van 5 jaar en ouder. Daarmee wilde de Tweede Kamer de gebruikte elektrische auto aantrekkelijk maken voor binnenlands gebruik. Export zou zo worden voorkomen.

Lees meer

Definitief Klimaatakkoord gepresenteerd

Geplaatst op 28 juni 2019

Voor de mobiliteit is vooral de uitwerking van de afspraak uit het regeerakkoord over 100% nulemissie nieuwverkopen van auto’s vanaf 2030 belangrijk. In de komende jaren moet er daarom gekeken worden naar het voor iedereen aantrekkelijk en betaalbaar maken van een elektrische auto. Daarbij zal er naar verwachting steeds minder fiscale stimulering per auto nodig zijn.

Lees meer

Staatssecretaris evalueert youngtimerregeling bijtelling

Geplaatst op 18 juni 2019

De staatssecretaris gaat in zijn antwoorden allereerst in op de achtergrond van de regeling: Het fiscaal bevoordelen of “het geven van een prikkel tot het gebruik van auto’s die ouder zijn dan 15 jaar is geen doel van de regeling”, zo schrijft hij. Wel moet de bijtelling van 35% van de werkelijke waarde recht doen aan het werkelijke voordeel van het privégebruik van de auto van de zaak. Bij auto’s van 15 jaar is dat volgens hem vaak een betere basis dan het gebruikelijke forfait van 22% van de cataloguswaarde.

Lees meer

Mobiliteitsalliantie presenteert voorstellen voor bereikbaar Nederland

Geplaatst op 13 juni 2019

De capaciteit van het Nederlandse wegennet en openbaar vervoer is onvoldoende om de stijgende vraag naar mobiliteit op te vangen.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren