Vereniging Zakelijke Rijders: hogere kilometervergoeding voor variabele kosten

Geplaatst op 17 november 2020

De VZR, de Vereniging Zakelijke Rijders, belangenbehartiger voor berijders van een auto van de zaak, pleit voor verhoging van de onbelaste kilometervergoeding tot 24 eurocent.Op dit moment is het voor ondernemers die hun privévervoermiddel zakelijk gebruiken mogelijk om 19 cent per kilometer van hun winst af te trekken. Werkgever kunnen aan hun medewerkers voor de zakelijke ritten met een privévervoermiddel onbelast 19 cent per kilometer vergoeden. Een hogere vergoeding is mogelijk: het gedeelte tot en met 19 cent per kilometer is dan onbelast.

Lees meer

Tweede Kamer neemt Belastingplan 2021 aan

Geplaatst op 13 november 2020

De Tweede Kamer heeft ingestemd met het Belastingplan 2021. Hieronder een overzicht van de belangrijkste aan de auto gerelateerde maatregelen voor het jaar 2021.De bijtelling voor volledig elektrische auto’s gaat per 2021 omhoog voor auto’s met een Datum Eerste Toelating (DET) vanaf 2021. De bijtelling gaat voor deze auto’s naar 12% van de catalogusprijs voor zover die niet meer is dan € 40.000. Daarboven geldt een percentage van 22%. Kies je voor een waterstofauto, dan geldt deze aftopping op € 40.000 niet. Per 2021 wordt aan die uitzonderingscategorie ook de zonneauto toegevoegd. Voorwaarde is dat de auto geïntegreerde zonnepanelen heeft van minimaal 1 kilowattpiek en een loodvrij accupakket.

Lees meer

Tariefsaanpassing bpm per 2021

Geplaatst op 5 november 2020

De Tweede Kamer is bezig met de behandeling van het Belastingplan 2021. Voor de BPM zit daar een nieuwe tabel bij met een aanscherping van de tarieven die op de CO2-uitstoot gebaseerd zijn. BOVAG, ANWB en RAI wezen er deze week in de media al op dat dit vooral compacte benzine- en dieselauto’s raakt. De Tweede Kamer bevroeg de staatssecretaris daar op.In zijn antwoordbrief legt de staatssecretaris vooral een link met de CO2-uitstootreductie die nodig is door Europese normen. In 2015 was de Europese fabrikantennorm 130 g/km. Voor 2021 is deze norm vastgesteld op gemiddeld 95 g/km. Na 2021 worden de normen nog strenger. De gemiddelde CO2-emissies van nieuwe, in de EU geregistreerde personenauto's zullen in 2025 15% en in 2030 37,5% lager moeten liggen dan de emissiegrenswaarden die voor 2021 gelden. Deze Europese normen zorgen ervoor dat fabrikanten jaarlijks gemiddeld nieuwe CO2-zuiniger automodellen op de markt brengen. De aanpassing van de bpm-tabel met de verwachte gemiddelde CO2 ontwikkeling van conventionele auto’s is bedoeld om te voorkomen dat de bpm wordt uitgehold door voortschrijding van de techniek voor benzine- en dieselauto’s.

Lees meer

Privégebruik auto buitenlandse werknemer in dat andere land belast?

Geplaatst op 27 oktober 2020

Gebruikt een medewerker een auto van de zaak ook voor privéritten, dan heeft dat voor de btw gevolgen. Over hoe dat grensoverschrijdend werkt, loopt een zaak bij het Hof van Justitie van de EU.In Nederland is het zo geregeld dat alle btw op de autokosten eerst aftrekbaar is als je als bedrijf zelf ook volledig btw-belaste activiteiten hebt. Het privégebruik door de medewerker wordt vervolgens gezien als een btw-belaste dienst.

Lees meer

Staatssecretaris: Ook na wetswijziging geen btw over bpm

Geplaatst op 19 oktober 2020

In het Belastingplan 2021 is een wijziging opgenomen voor de bpm, de registratiebelasting op nieuwe auto’s. Nu wordt de bpm nog geheven bij de kentekenregistratie, dat wil zeggen: inschrijving én tenaamstelling van het kenteken, maar het voorstel is om dat te vervangen door alleen de inschrijving. De vraag was of de bpm hierdoor wel vrij van btw blijft.In antwoord op vragen vanuit de Tweede Kamer heeft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën laten weten dat de aanpassing van het belastbaar feit in de bpm geen gevolgen heeft voor de behandeling van de btw. Voor nieuwe motorrijtuigen die worden ingeschreven in het kentekenregister is en blijft de regel gelden dat geen btw wordt geheven over de bpm als de inschrijving plaatsvindt op naam en voor rekening van de koper. De staatssecretaris laat weten dat hij nog met de autobranche in gesprek is om te kijken of hij het wetsvoorstel kan verduidelijken zodat alle eventuele onduidelijkheid op dit punt wordt weggenomen.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren