Maar 300 euro bijtelling voor een bestelauto, kan dat?

Geplaatst op 8 mei 2021

Wanneer je als ondernemer werknemers in dienst hebt, kun je soms gebruik maken van de 'eindheffing doorlopend afwisselend gebruik bestelauto', ook wel de 300 euro regeling genoemd. Maar wanneer mag je hier eigenlijk gebruik van maken? De precieze voorwaarden zijn lastig te vinden. We zetten ze hieronder kort voor je op een rij.Hoe werkt deze regeling?Heb je als ondernemer personeel in dienst dat gebruik maakt van een bestelauto van de zaak? Dan is de kans groot dat je een bijtelling in moet houden op hun salaris. Kun je gebruik maken van de eindheffing doorlopend afwisselend gebruik, dan kun je de belastingheffing voor eigen rekening nemen door 300 euro per jaar af te dragen aan de Belastingdienst. Deze 300 euro bereken je per bestelauto, dus niet per personeelslid.Mag je dan wel privé in deze bestelauto rijden?Jazeker! Deze eindheffing pas je namelijk toe als de bestelauto al onder de bijtelling valt. Geldt er geen bijtelling, dan heeft het ook weinig zin om deze af te kopen. In de praktijk gebruiken ondernemers deze regeling echter ook als er niet privé wordt gereden, dit om een discussie over de bijtelling te voorkomen.Wat zijn de eisen?1. Bestelauto en personeelAllereerst moet het natuurlijk gaan om een bestelauto, deze regeling geldt dus niet voor een personenauto. Daarnaast moet je personeel in dienst hebben. Dit is namelijk een regeling uit de loonbelasting en loonbelasting betaal je - uitzondering daargelaten - alleen voor je personeel. Ben jij in dienst van je eigen bv? Dan val je ook onder de loonbelasting. Een verdere eis is dat je meer personeel moet hebben dan bestelauto's.2. Doorlopend afwisselend gebruikHet personeel moet de bestelauto doorlopend afwisselend gebruiken. Je hoeft daarbij niet voortdurend per dag te wisselen van bestelauto, maar het is ook weer niet de bedoeling dat iemand maandenlang in zijn eentje gebruik maakt van die bestelauto. Je kunt het jezelf makkelijker maken door bij te laten houden wie wanneer in de bestelauto heeft gereden. Het doorlopend afwisselend gebruik moet bovendien door de bedrijfsvoering komen. Kortom, het moet dus logisch zijn dat dan de ene collega en dan de andere collega de bestelauto pakt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het bezorgen van bestellingen of aan een bedrijf dat servicediensten verricht.3. Niet toerekenbaar privégebruikDeze eis komt er grofweg op neer dat je als baas niet precies moet weten wie wanneer en hoeveel privé rijdt in de bestelauto. Je mag dus wel weten wie er in de bestelauto heeft gereden, maar niet wat ze er privé mee gedaan hebben. Dat een collega de bestelauto na afloop van het werk eens mee naar huis neemt is overigens prima, zolang het maar niet steeds dezelfde collega is. Deze eindheffing is namelijk bedoeld voor ondernemers voor wie het te lastig is om alle privéritten goed bij te houden. Zit er in de bestelauto een blackboxsysteem, dan kun je deze regeling dus meestal wel vergeten.Attentie!Tot slot nog even een tip: deze regeling geldt voor de loonbelasting, niet voor andere belastingen. Dat je maar 300 euro aan loonbelasting hoeft te betalen voor deze bestelauto, wil dus niet zeggen dat je ook een laag bedrag aan omzetbelasting hoeft af te dragen. Dit was vroeger wel zo, maar deze koppeling tussen de omzetbelasting en de loonbelasting is al in 2011 afgeschaft.


Lees meer

Een bestelauto is niet altijd een bestelauto

Geplaatst op 1 mei 2021

Voor de belastingheffing is het van belang om te weten in welke auto je rijdt. Wist je dat er een verschil kan zitten tussen de beoordeling door het RDW en de beoordeling door de Belastingdienst? Je mag ervan uit gaan dat jouw dealer goed op de hoogte is van alle regels, maar ben jij dat zelf ook?De belastingregels wisselen vaak. Het is verstandig om deze wijzigingen goed in de gaten te houden. Ook van de bestaande regels moet je goed op de hoogte zijn. Je voorkomt hierdoor dat je voor onaangename verrassingen komt te staan. Hierbij een paar praktische aanwijzingen:RDW zegt niets over de belastingStaat je auto bij de RDW ingeschreven als bestelauto, dan wil dat helaas nog niet zeggen dat het ook voor de belastingen een bestelauto is. Toegegeven: meestal is dit wel het geval, maar het hoeft dus niet. De auto zou ook een vrachtwagen of een personenauto kunnen zijn, om maar wat te noemen. Wijziging door ombouw?Laat je je auto ombouwen tot bestelauto? Check dan altijd goed of de ombouw ook aan de belastingregels voldoet. Er is bijvoorbeeld weleens een rechtszaak geweest waarin bleek dat de ruimte van de laadvloer net 1 centimeter te kort was om aan de eisen van de Belastingdienst te voldoen. Die ene centimeter kan je dus allerlei belastingvoordelen kosten zoals de grijskentekenregeling.Auto per ongeluk omgebouwd?Het komt ook wel eens voor dat je je bestelauto per ongeluk hebt omgebouwd tot personenauto. Een berucht voorbeeld is het verwijderen of verplaatsen van de tussenwand, ook al is het - bij wijze van spreken - maar voor een uurtje. Word je aangehouden in een bestelauto zonder tussenwand, dan kun je mogelijk een forse belastingaanslag verwachten. Tip: kijk in de belastingwetWil je zeker weten dat je bestelauto ook voor de belastingwet een bestelauto is? Kijk dan eens in de wet. Het is niet de meest makkelijke kost, maar in artikel 3 van de Wet BPM vind je de regels waar de Belastingdienst mee werkt. Regels voor bijzondere gevallen vind je terug in het Kaderbesluit BPM en het Kaderbesluit MRB. Deze laatste twee bevatten geen wettelijke regels, maar hierin kun je wel zien hoe de Belastingdienst er over denkt. Doe er je voordeel mee!

Lees meer

Eigen baas? Soms lagere bijtelling.

Geplaatst op 24 april 2021

Rijd je in een auto van de zaak, dan betaal je vaak een bijtelling voor het privégebruik van de auto van de zaak. Bij auto's van 2017 of later is dit standaard 22% van de cataloguswaarde inclusief btw en bpm. Voor elektrische auto's geldt een kortingstarief. Ben je zelfstandig ondernemer? Dan kun je ook op een lagere bijtelling uitkomen. Hoe zit dat precies?Wanneer we het over een zelfstandig ondernemer hebben, bedoelen we een inkomstenbelasting ondernemer. Dit kan een vennoot van een V.o.f. zijn, een maat van een maatschap, een ZZP'er en nog veel meer. Het verschil met een gewone werknemer is dat de bijtelling voor jou als ondernemer in een andere wet staat dan de bijtelling voor een werknemer.Bijtelling = onttrekkingEen bijtelling voor een zelfstandig ondernemer wordt gezien als een voordeel dat je aan je bedrijf onttrekt, een zogenoemde onttrekking. Deze onttrekking wordt standaard ook op 22% van de cataloguswaarde gezet. Maar er is een belangrijk verschil: de onttrekking kan volgens de wet nooit hoger zijn dan het bedrag dat jouw eigen bedrijf kwijt is aan deze auto van de zaak. In normaal Nederlands: zijn jouw autokosten etc. lager dan de bijtelling? Dan mag je de bijtelling verlagen tot dat bedrag. VoorbeeldJan rijdt in een auto van de zaak van 40.000 euro (inclusief btw en bpm). Zijn standaardbijtelling is dan 22% van dat bedrag, dus 8.800 euro. Stel dat zijn bedrijf dat jaar 7.000 euro aan autokosten had, dan wordt zijn bijtelling dat jaar verlaagd van 8.800 euro naar 7.000 euro. Stel dat de jaarlijkse autokosten 9.000 euro bedragen, dan blijft zijn bijtelling gewoon op 8.800 euro staan.Welke autokosten tel je mee?Volgens de wet gaat het om de kosten en lasten van de auto die je als ondernemer voor eigen rekening hebt genomen. Hierbij kun je denken aan brandstof- en reparatiekosten, verzekeringskosten etc. Lease je de auto? Dan gaat het ook om de leasetermijnen. Heb je de auto gekocht? Dan tel je de jaarlijkse afschrijvingen mee. Op de website van de Belastingdienst vind je een overzicht.Bijtelling na 5 jaar omlaag?Een auto schrijf je voor de belasting in 5 jaar af. (Niet naar nul, maar naar een zakelijke restwaarde). Hij wordt per slot van rekening elk jaar iets minder waard. Na 5 jaar hoef je de auto voor de belasting niet meer af te schrijven. Het voordeel is dat de afschrijvingskosten dan ook niet meer meetellen bij de autokosten. Het zou dus zo maar kunnen dat je bijtelling na die 5 jaren omlaag gaat.

Lees meer

Autobelastingen op de schop?

Geplaatst op 17 april 2021

Niemand weet natuurlijk wat de toekomst brengt. Wijzigingen op belastinggebied zijn eerder regel dan uitzondering. Om de keuze voor toekomstige kabinetten makkelijker te maken is onlangs de Keuzewijzer Autobelastingen gepubliceerd. Een stuk waarin de gevolgen van de verschillende mogelijkheden worden omschreven om belasting te heffen op bestelauto's en personenauto's. Waar kun je in de toekomst mogelijk tegenaan lopen?De Keuzewijzer Autobelastingen biedt veel verschillende smaken. Hieronder noemen we er een paar.Aanpassing BPM personenautoNu wordt de BPM voor een personenauto berekend op basis van de CO2-uitstoot. Dit wil men weer terugbrengen naar de cataloguswaarde. Een hele dure maar milieuvriendelijke auto wordt dan duurder. Tot 2030 geldt dit niet voor elektrische auto's, dus bij een EV-auto heb je hier geen last van. De BPM betaal je overigens maar een keer. Als je voor de ingangsdatum van deze wijziging een nieuwe auto koopt, krijg je hier dus niet mee te maken.Verhoging motorrijtuigenbelastingEen andere optie is het flink verhogen van de motorrijtuigenbelasting. Deze belasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, de brandstof en (voor personenauto's) van de provincie waar je woont. Rijd je in een oude, zware, diesel dan ga je er dus op achteruit.Aanpassing grijskentekenregelingDe grijskentekenregeling houdt in dat je als ondernemer een vrijstelling krijgt voor de BPM op je bestelauto. Bovendien krijg je een aantrekkelijk motorrijtuigenbelastingtarief. Mogelijk gaat deze regeling op de schop, maar koop je voor die tijd een nieuwe bestelauto, dan houd je de BPM-vrijstelling. De BPM voor een bestelauto wordt berekend op basis van de cataloguswaarde. Mogelijk gaat deze BPM in de toekomst berekend worden op basis van de CO2-uitstoot. Een milieuvriendelijke bestelauto levert je dan dus voordeel op.Afschaffen BPMDe BPM bepaalt voor veel auto's een groot deel van de kostprijs. Daarnaast leidt de BPM tot veel langlopende discussies met de Belastingdienst, met name bij import en export van auto's. Kijk bijvoorbeeld ook naar ons nieuwsbericht over WOK-auto's en andere schade-auto's. Door de BPM te vervangen door een opslag op de motorrijtuigenbelasting, verwacht men van deze discussies af te komen.Vereenvoudiging teruggaaf BPM bij exportAls laatste optie noemen wij de vereenvoudiging van de BPM-teruggaaf bij export. Nu moet je hiervoor nog aan allerlei regels voldoen. Door dit voorstel wordt een en ander sterk versimpeld: je krijgt BPM terug wanneer je een auto binnen tien jaar exporteert, ongeacht het land waar de auto naar toe gaat. Staat de auto langer in Nederland geregistreerd? Dan heb je pech.Tot slotOpties te over voor het nieuwe kabinet. In dit nieuwsbericht hebben wij er een paar aangestipt. Het is niet zeker of en welke wijzigingen worden doorgevoerd. Een gewaarschuwd mens telt echter voor twee.

Lees meer

Belastingdienst wijzigt beleid bij meer dan één auto van de zaak

Geplaatst op 10 april 2021

Heb je meer dan een auto van de zaak? Dan krijg je in principe een bijtelling voor elke auto die je ter beschikking hebt. Wanneer er bij jou thuis maar een persoon met een rijbewijs is, dan is de schade beperkt: je krijgt dan maar een bijtelling voor één auto. Maar let op: de Belastingdienst heeft bekend gemaakt dat hij hier per 1 januari 2022 anders mee omgaat.AchtergrondStaat een auto van de zaak aan jou ter beschikking? Dan krijg je voor die auto een bijtelling tenzij je kunt bewijzen dat je in dat kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé hebt gereden. Het voelt misschien niet altijd even logisch, maar wanneer je meer dan een auto van de zaak ter beschikking hebt, loop je dus het risico dat je voor al die auto's een bijtelling moet betalen. Het argument dat je maar in een auto tegelijk kunt rijden, maakt hierbij geen enkele indruk.Uitzondering: aantal rijbewijzenZoals bij elke belastingregel, gelden er hier ook uitzonderingen. Een van die uitzonderingen is dat de Belastingdienst aansluit bij het aantal rijbewijzen van de thuiswonende gezinsleden. Heb je bij wijze van spreken drie auto's van de zaak en zijn er bij jou thuis drie personen met een rijbewijs, dan krijg je voor alledrie de auto's een bijtelling. Ben jij de enige met een rijbewijs, dan krijg je maar voor een auto een bijtelling. Dit beleid is niet aangepast. Welke auto tel je bij?Hoef je op grond van het beleid uit de vorige paragraaf maar een van de auto's bij te tellen, dan is het natuurlijk de vraag welke auto je daarvoor neemt. Jarenlang nam de Belastingdienst het standpunt in dat je in dat geval moest bijtellen over de auto met de hoogste cataloguswaarde. Een youngtimer als oplossingEen youngtimer is een minimaal 15 jaar oude auto. Voor deze youngtimers wordt de bijtelling berekend op 35% van de dagwaarde en niet op basis van de cataloguswaarde. Bij een 40 jaar oude auto met een cataloguswaarde van 150.000 euro en een dagwaarde van bijvoorbeeld 10.000 euro is de bijtelling dus 3.500 euro. Heb je naast deze youngtimer van de zaak twee auto's van de zaak met een cataloguswaarde van bijvoorbeeld respectievelijk 140.000 en 60.000 euro, dan betaal je in dit voorbeeld voor het gebruik van deze drie auto's een bijtelling van in totaal 3.500 euro. Dit omdat de youngtimer de hoogste cataloguswaarde heeft.Nieuw beleid Belastingdienst: streep door de youngtimer oplossingDe Belastingdienst zet nu een streep door deze oplossing. In het vervolg mag je voor de bijtelling nog steeds aansluiten bij het aantal rijbewijzen, maar je mag niet meer uitgaan van de auto met de hoogste cataloguswaarde. In plaats daarvan moet je uitgaan van de auto met de hoogste bijtelling. In het hiervoor genoemde voorbeeld zou dit 30.800 euro zijn, 22% van 140.000 euro.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren