Bijtelling & vakantie

Geplaatst op 25 juli 2021

Misschien lees je dit nieuwsbericht wel terwijl je lekker op vakantie bent in Italië, wie weet. Ben je met de auto van de zaak naar je vakantieadres gereden of heb je deze juist bij de zaak laten staan? In dit nieuwsbericht stippen we een aantal fiscale gevolgen aan. Hoe zit het bijvoorbeeld met je bijtelling?De bijtelling tijdens de vakantieDe kilometers die je tijdens je vakantie met je auto van de zaak rijdt zijn privékilometers. De bijtelling loopt tijdens je vakantie dus gewoon door, of niet? Hieronder gaan we in op een aantal uitzonderingen dat aan de rechter is voorgelegd.Combinatie met een zakelijk bezoekCombineer je je vakantie met een bezoek aan bijvoorbeeld een leverancier of een fabriek, dan zou je er over kunnen denken om de kilometers die je aflegt van je huis naar het adres van de leverancier of de fabriek als zakelijke kilometers aan te merken. Wie weet voorkom je zo dat je boven de 500 privékilometers komt. Hoewel de allerhoogste rechter hier nog geen uitspraak heeft gedaan, zijn hier al wel de nodige rechtszaken over gevoerd. Grofweg komen deze er op neer dat je het kunt vergeten dat de inspecteur of de rechter dit accepteert. De rit van het vakantieadres naar de zakelijke afspraak zou je wel als zakelijke aan kunnen merken, maar de rit van huis naar je vakantieadres niet.Geen bijtelling bij lang parkeren?Hoewel iedereen zal geloven dat je niet in de auto van de zaak hebt gereden gedurende de tijd dat deze achter het hek bij Schiphol stond, leidt dit er volgens de rechter niet toe dat je tijdens die periode geen bijtelling hebt. Je hebt er per slot van rekening zelf voor gekozen om die auto daar neer te zetten toch? Wat wel werkt, is het achterlaten van de auto van de zaak bij je baas. Je moet dan wel de sleutels inleveren zodat je baas de auto tijdens je vakantie door iemand anders kan laten gebruiken.Bijtelling voorkomen door huurbetaling?Rijd je normaal niet privé in je auto van de zaak, maar wil je deze auto wel graag meenemen op vakantie? Niet doen! Wanneer je door je vakantierit boven de 500 privékilometers komt, krijg je namelijk ook over de periode dat je aantoonbaar niet privé hebt gereden een bijtelling. Het betalen van een zakelijke huurprijs aan je baas biedt ook geen oplossing, tenzij de belastinginspecteur hiermee akkoord gaat. Wanneer je het goed op papier zet, kan je baas de huursom wel als eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling. Huur je een andere auto van je baas, dan biedt dat meer kans op succes. Volgende week komen we met een paar andere voorbeelden uit de praktijk.

Lees meer

Aanpassing bijtelling 2022?

Geplaatst op 17 juli 2021

Misschien heb je er wel eens van gehoord, het 'hand aan de kraan principe'. Dit gaat niet over echte kranen natuurlijk, maar over de mogelijkheid om de bijtelling voor elektrische auto's aan te passen wanneer er te veel of te weinig elektrische auto's verkocht worden. Bij te veel verkochte auto's gaat de kraan wat meer dicht (en krijgen we een hogere bijtelling), bij te weinig verkochte auto's gaat de kraan wat meer open. Afgelopen week heeft staatssecretaris Vijlbrief laten weten wat zijn plannen zijn voor de komende jaren.Allereerst laat de staatssecretaris in zijn Kamerbrief weten dat er veel meer elektrische auto's zijn verkocht dan verwacht. De verkoop valt ruim buiten de grenzen die hij gesteld heeft voor het dichtdraaien van de kraan. Maar, voordat je nu schrikt en denkt dat de bijtelling omhoog gaat: de staatssecretaris laat ook weten dat Financiën desondanks niet zo heel veel meer kwijt was aan de lage bijtelling dan gepland. Het blijkt namelijk dat we flink meer elektrische auto's hebben gekocht, maar dat die verkoop vooral de wat minder dure exemplaren betreft. Omdat hij het belangrijk vindt dat onze CO2-uitstoot omlaag gaat, noemt hij een aantal toekomstige mogelijkheden en aandachtspunten. Deze haalt hij uit de brief van het Formule Een Team, en nee, dat team heeft zover wij weten niets met Max Verstappen te maken.De belangrijkste aandachtspunten zijn als volgt:1. Laat de bijtelling voor elektrische auto's volgend jaar op 12% staanVoor een elektrische auto geldt in 2021 nog 10% korting op de standaardbijtelling van 22%. Per saldo kom je dan op 12% bijtelling. Die lage bijtelling geldt over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde van de auto, over de rest betaal je gewoon 22%. Voor auto's uit 2022 zou de bijtelling omhoog gaan naar 16% over 40.000 euro (per saldo dus nog maar 6% korting). Het Formule Een Team adviseert de staatssecretaris om de bijtelling per 1 januari niet op 16% te stellen, maar op 12% te houden. Als dit doorgaat (en dat lijkt er wel op) is dit goed nieuws mocht je volgend jaar een nieuwe elektrische auto willen kopen.2. Pas de 'hand aan de kraan' formule aanHet Formule Een Team adviseert de staatssecretaris verder om niet meer alleen te kijken naar het aantal nieuw verkochte auto's, maar om op het totaalplaatje te letten. Oftewel: wat kost het eigenlijk?Wanneer weten we meer?Rond Prinsjesdag hopen we meer te kunnen vertellen. Houd onze website in de gaten!

Lees meer

Maxi voordeel voor een taxi?

Geplaatst op 11 juli 2021

Wanneer je een taxibedrijf runt, kun je gebruik maken van verschillende belastingvoordelen. Voorkom dat je er een over het hoofd ziet! In dit artikel zetten wij ze kort voor je op een rij. Denk bijvoorbeeld aan de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting, de investeringsaftrek en de diverse belastingvoordelen die je krijgt bij een elektrische taxi.Omzetbelasting (BTW)We starten met een meer algemeen voordeel dat je hebt als ondernemer. Bij aanschaf van een taxi kun je onder voorwaarden gebruik maken van de zogenoemde vooraftrek van de omzetbelasting. Zorg wel dat de factuur op naam van je bedrijf staat. De aftrek is natuurlijk niet onbeperkt want je moet ook een deel terugbetalen, bijvoorbeeld bij gebruik voor privé-ritten.Investeringsaftrek (KIA)Hoewel je normaal bij aanschaf van een personenauto geen investeringsaftrek kunt claimen, geldt er een uitzondering voor de aanschaf van een taxi. Deze aftrekpost kan oplopen tot maar liefst 28% van het investeringsbedrag.Milieu-investeringsaftrek (MIA)Bij aanschaf van een elektrische of waterstof taxi, kun je mogelijk gebruik maken van de aantrekkelijke MIA-regeling. Daarvoor moet de taxi wel op de zogenoemde Milieulijst staan en moet je je investering tijdig (binnen drie maanden!) aanmelden op www.rvo.nl. Op dit moment kun je MIA aanvragen voor de volgende taxi's:27% MIA over maximaal € 40.000 voor een elektrisch aangedreven taxi bestemd voor het vervoer van personen. In dit geval mag het geen rolstoeltaxi zijn of een taxi met 9 zitplaatsen (daarvoor geldt een andere regeling). Voor de waterstof variant van deze kleinere taxi's krijg je zelfs 36% MIA over maximaal € 75.000 en mag je voor 75% gebruik maken van de willekeurige afschrijving (Vamil).36% MIA over maximaal € 75.000 voor een elektrisch aangedreven taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoeltaxi die voldoet aan de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (VVR). Voor de waterstof variant van deze taxi's krijg je zelfs 36% MIA over maximaal € 125.000 en mag je voor 75% gebruik maken van de willekeurige afschrijving (Vamil).Motorrijtuigenbelasting (MRB)Voor taxi's die aan de voorwaarden voldoen, hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een van de voorwaarden is dat je met deze taxi's 90% of meer taxiritten maakt. Dit moet je - mocht de inspecteur daarom vragen - goed kunnen onderbouwen. Houd je ritten dus goed bij.

Lees meer

Belastingkorting bij schade soms te mooi om waar te zijn

Geplaatst op 3 juli 2021

Je kent ze vast wel, die verhalen dat je bij import van een schade-auto uit het buitenland een flink bedrag aan BPM kunt besparen. Maar is dat ook zo? Lang niet in alle gevallen accepteert de Belastingdienst de gewenste belastingkorting. In een recent gepubliceerde zaak die speelde bij de rechtbank in Den Haag gelooft de rechter bijvoorbeeld niet dat de auto schade heeft gehad.Wat is de achtergrond?Wanneer je een schade-auto uit het buitenland haalt, kun je soms korting krijgen op de te betalen BPM. Omdat er in het verleden veel misbruik is gemaakt van deze kortingsmogelijkheid, zijn de regels streng. Zo moet je de schade laten onderbouwen met een goed taxatierapport en moet je de Belastingdienst de kans geven om te controleren of er werkelijk schade is aan de auto. Hoe zit het in deze zaak?In deze zaak is er een schaderapport waaruit op te maken valt dat de auto fors beschadigd is geweest. Het schadebedrag is zelfs hoger dan de waarde van de auto! Bij de controle ziet de Belastingdienst - afgezien van normale gebruikssporen - geen schade en de inspecteur weigert vervolgens de eigenaar korting te geven op de BPM. De eigenaar stapt naar de rechter.Het oordeel van de rechtbankDe rechter geeft de Belastingdienst gelijk. Hij vindt de facturen en offertes die de schade onderbouwen moeilijk leesbaar en hij kan ze niet herleiden tot deze auto. De rechter vindt het vreemd dat de taxateur de auto op 28 maart 2018 bekeken heeft, maar pas op 31 maart 2020 een taxatierapport opmaakt. Bovendien staat in het taxatierapport onder de staat van de auto dat de wielophanging, de stuurinrichting, de remmen, de motor, de versnellingsbak en de elektrische installatie voor zover waarneembaar in slechte staat zijn, maar vervolgens wordt daarachter telkens vermeld: “Geen bijzonderheden waargenomen.”. Dat de eigenaar geen aankoopbewijs en reparatiebonnen kan laten zien, werkt ook niet in zijn voordeel. Of de eigenaar in hoger beroep gaat tegen deze uitspraak is op dit moment niet bekend.

Lees meer

Geld besparen met een evenwichtig wagenpark

Geplaatst op 26 juni 2021

Staan er bij jouw bedrijf veel werknemers op de loonlijst? Houd dan even het wetsvoorstel 'normerende regeling werkgebonden personenmobiliteit' in de gaten. Mocht deze wet volgens plan per 1 januari 2022 worden ingevoerd, dan betekent dit dat de werkgever een boete kan krijgen wanneer zijn wagenpark niet aan de eisen voldoet. Door er nu alvast rekening mee te houden, kun je in de toekomst dus aardig wat geld besparen.Wat houdt het wetsvoorstel in?Volgens dit wetsvoorstel moet een werkgever met 100 fte of meer ervoor zorgen dat de CO2-uitstoot van de zakelijke kilometers van het bedrijf onder een bepaalde grens blijft. Waarschijnlijk wordt deze grens 96 gram CO2 per kilometer. De werkgever krijgt tot 1 januari 2026 de tijd om hieraan te werken. Daarna worden de grenzen waarschijnlijk verder verlaagd. Het is mogelijk dat deze grens ook gaat gelden voor de woon-werkkilometers en/of voor bedrijven met minder dan 100 fte. De werkgever moet - als alles doorgaat - goed gaan bijhouden (en vastleggen) met welk voertuig de kilometers worden gereden. Kortom, administratief is er flink wat werk aan de winkel.Hoe kan ik mij hierop voorbereiden?Ook in dit soort zaken is een goede voorbereiding natuurlijk het halve werk. Licht bijvoorbeeld het huidige wagenpark eens door, inclusief het eigen vervoer van de collega's. Oudere auto's hebben bijvoorbeeld vaak een hogere uitstootgrens dan de nieuwere exemplaren. Laat je bij aankoop of lease goed adviseren over de diverse mogelijkheden op dit gebied. Mogelijk kun je met de vernieuwing van het wagenpark een aardige cent besparen. Gaat dit echt door?Zoals bij elke belastingmaatregel, kun je dat nooit 100% zeker zeggen. Het wetsvoorstel ligt nu nog 'ter consultatie', wat betekent dat iedereen die dat wil zijn zegje hierover mag doen, ook jij. Je kunt hiervoor terecht op de website voor internetconsultatie. Pas na die consultatieperiode gaat men definitief aan de slag met het wetsvoorstel. Dat voorstel moet bovendien nog goedgekeurd worden door de Tweede en Eerste Kamer. Wij verwachten meer nieuws rond Prinsjesdag in september.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren