Ook milieu-investeringsaftrek op laadpaal

Geplaatst op 27 februari 2021

Ook op laadpalen voor elektrische auto’s is milieu-investeringsaftrek mogelijk. Naast een laadpaal in combinatie met een auto geldt dat ook voor laadpalen op het eigen bedrijfsterrein.Om voor milieu-investeringsaftrek (MIA) in aanmerking te komen, moet het product vermeld zijn op de jaarlijkse Milieulijst van RVO. Op de lijst van 2021 staan diverse soort elektrische voertuigen, variërend van personenauto’s met 13,5% MIA, tot taxi’s (27% of 36% MIA) en bestelauto’s (36% MIA). Bij elk van deze typen voertuigen vermeldt de lijst “en al dan niet een oplaadstation”. Dat betekent dat bij de melding van de investering in het voertuig ook de laadpaal of wallbox meegenomen kan worden. Daarvoor geldt dan hetzelfde percentage als de auto. De bovengrens qua investeringsbedrag geldt voor auto en laadpaal samen.

Lees meer

Autoimporteurs: op termijn naar Betalen Naar Gebruik

Geplaatst op 20 februari 2021

Het huidige stelsel van autobelastingen is op de lange termijn onbetaalbaar en onhoudbaar vindt de organisatie van auto-importeurs RAI Vereniging. Zowel een stabiele inkomensstroom voor de overheid als een goede bijdrage aan de klimaatdoelen komen in het gedrang. RAI Vereniging pleit daarom voor een compleet ander systeem: Betalen Naar Gebruik.Omdat elektrische auto’s zijn vrijgesteld van BPM en de BTW-inkomsten en accijnzen op brandstoffen bij deze auto’s wegvallen, drogen de belastinginkomsten op waardoor het systeem uiteindelijk niet meer houdbaar is. Het is volgens RAI Vereniging mede daarom hoog tijd voor een omvorming van het belastingstelsel naar een systeem dat naar het oordeel van RAI Vereniging stabiel en eerlijk is voor zowel consument, overheid als ondernemer. Zo’n stelsel moet bovendien bijdragen aan het realiseren van de klimaat-, stikstof en luchtkwaliteitsdoelen én het moet eenvoudig zijn.

Lees meer

Auto & Fiscus 2021

Geplaatst op 11 februari 2021

Lees alles wat je wilt weten in de 'Auto en Fiscus in 2021' van de VNA, Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen.

Lees meer

Loket nieuwe subsidie voor EV-bestelauto’s open per 15 maart

Geplaatst op 10 februari 2021

Op 15 maart 2021 wordt het loket van de subsidieregeling voor nieuwe elektrische bestelauto’s opengesteld op rvo.nl/seba.Deze nieuwe subsidieregeling hangt samen met een doelstelling uit het Klimaatakkoord, namelijk de invoering van middelgrote nul-emissiezones in 30 tot 40 grotere gemeenten. Het doel van de regeling is om de keuze voor een emissieloze bedrijfsauto te stimuleren door het prijsverschil tussen een emissieloze bedrijfsauto en een bedrijfsauto op fossiele brandstof te verkleinen. De subsidie is uitsluitend bedoeld voor ondernemingen en non-profitinstellingen, die zijn ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en zijn gevestigd in Nederland. Overheidsinstanties komen niet in aanmerking voor de subsidie omdat zij al publieke financiering ontvangen.

Lees meer

Openbare weg of eigen terrein?

Geplaatst op 6 februari 2021

Parkeer je als autobedrijf je voorraadauto op de openbare weg, dan kan dat leiden tot naheffing van motorrijtuigenbelasting. Maar wat is een ‘openbare weg’ dan precies?In een nieuwe zaak van de rechtbank in Breda deed zich zo’n situatie voor. Een autobedrijf had een auto zonder handelaarskentekenplaten geparkeerd op een privéterrein naast het bedrijf. Dat terrein is over de gehele breedte van het perceel niet voorzien van een afscheiding en is direct bereikbaar vanaf de openbare weg. Na controle volgende een naheffing van motorrijtuigenbelasting. Dat gaat dan over een periode van 12 maanden.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren