Kamervragen over BPM-wijziging door nieuwe WLTP-test
De staatssecretaris antwoordt dat het kabinet ernaar streeft om de totale BPM-opbrengst niet te laten stijgen als gevolg van de WLTP. Bij de omzetting naar een op WLTP-uitstootwaarden gebaseerde BPM-tabel is dan ook grote zorgvuldigheid geboden. Om te komen tot een BPM-tabel waarbij de totale BPM-opbrengst min of meer gelijk blijft, is voldoende inzicht nodig in de WLTP CO2-uitstoot van nieuwe auto’s in Nederland. Ook is meer inzicht nodig in het verschil tussen WLTP en NEDC CO2-uitstoot bij verschillende segmenten auto’s en de spreiding daarbinnen. Op dit moment zijn er nog onvoldoende gegevens beschikbaar om een zorgvuldige omzetting naar een op WLTP-uitstootwaarden gebaseerde BPM-tabel te maken.
TNO verwacht dat het aantal WLTP-auto’s in Nederland, voor alle automodellen, vanaf begin 2019 zal gaan toenemen. TNO rapporteert in mei 2019 over de analyses van de dan beschikbare data. Aan de hand van dit TNO-rapport bekijkt de staatssecretaris of het mogelijk is om per 1 januari 2020 een op WLTP-testresultaten gebaseerde BPM-tarieftabel in de wet op te nemen. Dit betekent dat in ieder geval tot 1 januari 2020 de NEDC CO2-uitstoot de heffingsgrondslag van de BPM blijft. Die oude NEDC-waarde kan door de fabrikant worden vastgesteld op basis van de oude test, of op basis van een Europees omrekenmodel.
Bron: Auto & Fiscus