Nieuwe all-in consumentenprijs leidt niet tot hogere bijtelling
De Autoriteit Consument en Markt wil dat autobedrijven vanaf 1 november een all-in consumentenprijs communiceren. Voor de bijtelling heeft dat echter geen gevolgen.
De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wil dat autobedrijven in de prijs die zij voor een auto communiceren, ook de kosten van rijklaarmaken opnemen. Deze kosten van rijklaarmaken zijn volgens ACM onvermijdbare kosten. Het betreft bijvoorbeeld transportkosten, kosten van verwijderen van verpakkingsmateriaal, registratie bij de RDW, nummerplaten en recyclingbijdrage. Deze kosten móeten gemaakt worden om met een nieuwe auto de garage uit te kunnen rijden. Volgens de ACM moeten zulke onvermijdbare kosten van een product wettelijk opgenomen zijn in de advertentieprijs.
De advertentieprijs is echter iets anders dat de catalogusprijs. De catalogusprijs is de prijs volgens de prijslijst van importeur of fabrikant en is exclusief deze kosten van rijklaarmaken. De catalogusprijs geldt wettelijk als basis voor de bijtelling. Het nieuwe ACM-beleid heeft daarom geen gevolgen voor de bijtelling.