Terug naar overzicht

Second opinion: WLTP budgetneutraal in BPM ingevoerd

Geplaatst op 30 mei 2020

De eerste onderzoeksvraag heeft betrekking op de analyse van TNO dat de teruggerekende NEDC-CO2-uitstoot volgens het rekenmodel CO2mpas gemiddeld hoger is dan de oude NEDC, maar dat die toename vrijwel volledig toe te schrijven is aan veranderde voertuigkenmerken: de WLTP-auto’s zijn gemiddeld zwaarder en krachtiger. Deze conclusie is volgens de second opinion terecht.

Uit de second opinion van professor Koopmans blijkt verder dat de berekeningen en resultaten in de onderzoeksrapporten op een degelijke wijze zijn uitgevoerd en lijken te kloppen. Ook is de bpm-tabel per 1 juli 2020 op een correcte wijze omgezet op zo’n manier dat in zijn totaal bezien budgetneutraliteit is bereikt.

Vervolgens is ook gekeken naar de omzetting voor tien meest verkochte auto’s. Uit de second opinion blijkt dat de bpm voor de tien meest verkochte auto’s met gemiddeld tien procent daalt. Voor de twintig meest verkochte modellen daalt de bpm met gemiddeld zes procent. Voor alle verkochte auto’s samen verandert de totale bpm-opbrengst naar verwachting niet door de omzetting.

Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën concludeert op basis van dit rapport dat er geen reden is om te twijfelen aan de kwaliteit van de door TNO uitgevoerde onderzoeken en de toegepaste ramingen voor de WLTP-implementatie per 1 juli 2020 en concludeert dat de implementatie van de WLTP in de BPM correct is uitgevoerd.

Bron: Auto & Fiscus
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren