Teveel afwijkingen in rittenregistratie: alsnog bijtelling
Dat tegenbewijs kun je het beste leveren met een sluitende rittenregistratie. Maar wat als de registratie niet helemaal sluitend is? Uit de rechtspraak komt dan naar voren dat “een kilometeradministratie niet bij voorbaat dient te worden verworpen indien niet aan alle vereisten wordt voldaan. Een administratie in combinatie met andere bewijsmiddelen kan eveneens aanvaard worden, mits ze zodanig sluitend zijn dat daaruit eenduidig kan worden afgeleid hoeveel kilometers er met de auto’s zakelijk en privé zijn gereden”.
Dat andere bewijs is in de praktijk best lastig. Dat blijkt ook uit de jurisprudentie over naheffingsaanslagen voor de bijtelling. Er wordt dan gekeken naar het totaal van de rittenregistratie, het brandstofverbruik en vastleggingen van kilometerstanden. De vraag is dan of daaruit kan worden afgeleid dat de manier waarop de rittenregistratie is bijgehouden betrouwbaar is of niet. Uitgangspunt is namelijk wel dat de administratie steeds per rit wordt bijgehouden. Zoiets kan bijvoorbeeld ook gecontroleerd worden op basis van verschillen in brandstofverbruik. Ook eventuele kilometerstanden bij tankbeurten en onderhoudsfacturen kunnen licht werpen op de rittenregistratie.
Het blijft echter aan te raden om dagelijks de gereden ritten in de administratie te verwerken. Een geautomatiseerde rittenregistratie met een black box of app kan daar een handig hulpmiddel voor zijn. Als werkgever kun je de aansprakelijkheid voor eventuele naheffingen grotendeels uitsluiten door te werken met een verklaring geen privégebruik.