Tweede Kamer bijna klaar met wetsvoorstel Autobrief II
De Tweede Kamer heeft vandaag, 5 april 2016, de bespreking van het wetsvoorstel Wet Uitwerking Autobrief II voortgezet.
Voorafgaand aan het debat stuurde staatssecretaris Wiebes van Financiën vandaag een brief aan de Tweede Kamer over de vragen die nog openstonden na het debat van vorige week. Daarin gaat hij onder meer in op de eventuele mogelijkheden het 25%-bijtellingstarief te ontgaan voor auto’s met een Datum Eerste Toelating voor 2017. In zijn algemeenheid ziet hij daar geen mogelijkheden toe. Wel zouden berijders in 2017 kunnen besluiten eerder op een andere auto (met 22% bijtelling) over te stappen. In dat geval is een 22%-bijtellingstarief echter ook op zijn plaats, aldus Wiebes. Helaas gaat de Tweede Kamer niet of nauwelijks in op de vraag of het wel gerechtvaardigd is het 22%-tarief alleen voor nieuwe auto’s vanaf 2017 te laten gelden.
Verder kondigt de staatssecretaris een nieuw BPM-wetsvoorstel aan. Dat moet later dit jaar zorgen voor een goede implementatie van de nieuwe WLTP-testmethode voor het vaststellen van de CO2-uitstoot. Naar verwachting leidt die testmethode tot een hogere vastgestelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s. Het is niet de bedoeling dat daardoor ook de BPM stijgt. In een wettelijke overgangsregeling worden daarom of tijdelijke tabellen vastgesteld of wordt er gewerkt met een omrekenfactor.
Wat elektrische auto’s betreft, kondigt Wiebes een tussentijdse evaluatie van de fiscale maatregelen aan. Naar verwachting zijn begin 2018 cijfers van die evaluatie bekend. Op basis daarvan kan de Tweede Kamer in de loop van 2018 eventueel besluiten de fiscale stimuleringsmaatregelen met ingang van 2019 aan te passen.
Diverse Tweede Kamerleden dienden vandaag moties in. Daaronder het voorstel voor een sloopregeling voor oudere bestelauto’s en het gebruiken van de extra opbrengst van de verhoging van de dieseltoeslag voor MRB-tariefsverlaging. Ook zijn er diverse amendementen ingediend, waaronder het vanaf 2019 handhaven van het MRB-halftarief voor plug-in hybrides.
Op 12 april stemt de Tweede Kamer zowel over het wetsvoorstel als over de amendementen en de moties. Wij houden u op de hoogte.