Tweede Kamer debatteert over Autobrief II
De Tweede Kamer heeft deze week in een plenaire vergadering gedebatteerd over het wetsvoorstel Uitwerking Autobrief II. In grote lijnen vindt het voorstel steun in de Tweede Kamer. Op detailpunten verschillen de fracties nog. Het debat wordt volgende week voortgezet.
Staatssecretaris Wiebes van Financiën wil met het wetsvoorstel de autobelastingen flink vereenvoudigen. Daarnaast wil hij zorgen voor stabiele belastingopbrengsten en een efficiënt klimaatbeleid.
Veel Tweede Kamerfracties kunnen zich wel vinden in die vereenvoudiging. Het wetsvoorstel is volgens Wiebes een noodzakelijke ingreep in een stelsel dat veel nadelen had. Voor auto's van de zaak blijven er uiteindelijjk maar twee bijtellingscategorieën over: 4% voor volledig elektrische auto's en 22% voor andere auto's. Over de overgangsregelingen voor plug-in hybride auto's zijn nog wel amendementen te verwachten.
Zorgen bij de Tweede Kamerleden waren er vooral vanuit de vrees dat hybrides in de toekomst massaal geëxporteerd zullen worden omdat de fiscale voordelen hier op termijn verdwijnen. Ook verwachten sommige Kamerleden minder vraag naar elektrische auto's. Mede vanuit ervaringen in de afgelopen jaren wordt er tevens gevraagd naar jaarlijkse monitoring van de daadwerkelijke milieueffecten.
Voor de wens om een ruimere overgangsregeling te maken, zodat het 22%-tarief per 2017 ook gaat gelden voor auto’s met een eerste toelating voor 2017, vonden de kamerleden weinig gehoor bij de staatssecretaris. Wel gaf de staatssecretaris op een andere vraag aan dat het niet de bedoeling is dat de automobilist straks meer belasting gaat betalen als de nieuwe testmethode voor de bepaling van de CO2-uitstoot wordt ingevoerd. Hij gaat kijken naar een goede overgangsregeling, waarbij het vooral gaat om de BPM. Het debat wordt in de eerste week van april voortgezet. Wij houden u op de hoogte!
Bron: Auto & Fiscus