Wetsvoorstel uitwerking Autobrief II naar Tweede Kamer
Vorig jaar zomer heeft het kabinet de plannen voor de autobelastingen vanaf 2017 gepresenteerd. Deze plannen uit de zogenaamde Autobrief II zijn nu als wetsvoorstel bij de Tweede Kamer ingediend. Hieronder de belangrijkste voorstellen.
Voor de BPM worden de CO2-grenzen van 2017 tot en met 2020 met gemiddeld 3,7% per jaar verlaagd om de BPM-heffing aan te laten sluiten aan de verwachte technologische ontwikkeling. Dit geldt ook voor de dieseltoeslag.
Auto’s met een CO2-uitstoot van 0 zijn tot en met 2020 vrijgesteld. Voor plug-in hybride elektrische personenauto’s wordt een aparte tarieftabel in de BPM geïntroduceerd die grosso modo correspondeert met het hogere praktijkverbruik.
De tarieven voor personenauto’s worden tot en met 2020 geleidelijk met gemiddeld 12 procent verlaagd ten opzichte van de tarieven 2016.
De MRB-tarieven voor personenauto’s en bestelauto’s van particulieren worden in 2017 verlaagd met gemiddeld twee procent. Voor plug-in hybride auto’s met een CO2-uitstoot van niet meer dan 50 gr/km bedraagt de MRB in 2017 en 2018 de helft van het normale tarief. Dat wordt in de jaren 2019 en 2020 driekwart van het normale tarief. Dat is een eenvoudiger regeling dan in Autobrief II was voorgesteld. Volledig elektrische auto’s en waterstofauto’s met een CO2-uitstoot van 0 worden tot en met 2020 vrijgesteld van MRB.
Wat bijtelling voor privégebruik van de auto van de zaak betreft, worden de kortingen afgebouwd. Voor nulemissieauto’s geldt van 2017 tot en met 2020 een bijtelling van 4%. Vanaf 2019 is die lage bijtelling niet van toepassing op het deel van de catalogusprijs van de auto boven € 50.000. Waterstofauto’s zijn echter van die beperking uitgezonderd.
Voor nieuwe plug-in hybrides met een CO2–uitstoot van 1-50 gr/km wordt de bijtelling 17% in 2017 en 19% in 2018. Vanaf 2019 geldt voor deze auto’s geen korting meer en bedraagt de bijtelling 22%.
Het standaardbijtellingstarief gaat per 2017 naar 22% in plaats van de huidige 25%.
Op grond van het overgangsrecht gaat dat nieuwe bijtellingstarief van 22% alleen gelden voor nieuwe auto’s vanaf 2017. De staatssecretaris motiveert dat met de stelling dat de gebruikers van auto’s van vóór 2017 er bij de keuze voor de auto ook van zijn uitgegaan dat gedurende de gehele gebruiksduur een percentage van 25 zou gelden. Dit overgangsrecht leidt zonder twijfel tot nieuwe proefprocedures over de vraag of deze regeling niet in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Dat is althans de mening van AMD automotive fiscalisten.
Bovengenoemde voorstellen worden dit voorjaar in de Tweede Kamer behandeld. Er kunnen dus nog wijzigingen optreden. Het streven is de behandeling af te ronden voor 1 juli. De wet treedt dan op 1 januari 2017 in werking.