Te laat? Misschien toch recht op vrijstelling motorrijtuigenbelasting!

Geplaatst op 9 augustus 2021

De tijd vliegt. Wanneer je een vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting (mrb) wilt aanvragen, moet je goed in de gaten houden dat je de aanvraagtermijn niet voorbij laat gaan. Wanneer je niet op let, kan je dat veel geld kosten. Dit gebeurde bijvoorbeeld bij een leasemaatschappij die hierdoor meer dan een miljoen (!) euro misliep. De Advocaat-Generaal, de adviseur van onze hoogste rechter, vindt dat de Belastingdienst zich wat soepeler op moet stellen. Zit jij ook met een (te) late aanvraag van een mrb-vrijstelling? Hou deze rechtszaak dan goed in de gaten.Wat was er aan de hand?Een leasemaatschappij leaset een paar honderd taxi's aan diverse taxibedrijven. Voor zo'n taxi hoef je geen mrb te betalen als je aan de voorwaarden voldoet. Zo moet je bijvoorbeeld een taxivergunning hebben en de auto voor 90% of meer voor taxivervoer of openbaar vervoer gebruiken. Dit kun je bijvoorbeeld terugvinden op de website van de Belastingdienst. Een andere voorwaarde is dat je de vrijstelling aanvraagt bij de Belastingdienst. In dit geval was iemand dat blijkbaar vergeten om te doen. Toen men daar een paar jaar later achter kwam, vroeg de leasemaatschappij alsnog de vrijstelling aan.De Belastingdienst verleent de leasemaatschappij de taxivrijstelling voor alle auto's met ingang van het belastingtijdvak van de aanvraag. Tot zover is alles prima. De leasemaatschappij wil de vrijstelling ook voor de afgelopen jaren, maar dat weigert de inspecteur. De leasemaatschappij stapt naar de rechter.De rechtszaakInmiddels is men al een paar jaar aan het procederen. De Rechtbank geeft de Belastingdienst gelijk, het Gerechtshof geeft in hoger beroep de leasemaatschappij gelijk. Het Gerechtshof stelt dat de Belastingdienst de mogelijkheid heeft om de vrijstelling ook voor het verleden te verlenen. Omdat het om zoveel geld gaat (meer dan een miljoen euro), kan de Belastingdienst het volgens de rechter niet maken om de vrijstelling niet te verlenen. De Belastingdienst is het hier niet mee eens en nu is de zaak voorgelegd aan de hoogste rechter, de Hoge Raad. Advocaat-Generaal IJzerman heeft de Hoge Raad geadviseerd om de leasemaatschappij gelijk te geven en de leasemaatschappij dus alsnog de mrb-vrijstelling over de oude jaren te geven. Of de Hoge Raad dit advies op gaat volgen weten wij natuurlijk niet, maar we houden je via deze website op de hoogte van het laatste nieuws.Wat heb je aan deze uitspraak?Zodra de Hoge Raad uitspraak doet, weten we of we de mogelijkheid krijgen om ook voor oude jaren een vrijstelling aan te vragen. Zo ja, dan zijn daar vast ook wat voorwaarden aan verbonden. Zit jij met hetzelfde probleem als de leasemaatschappij en wil je ook een mrb-vrijstelling voor de afgelopen jaren? Wijs jouw inspecteur dan even op deze zaak en vraag of hij met zijn beslissing wil wachten tot de Hoge Raad uitspraak heeft gedaan.

Lees meer

Brandstofkosten & Vakantie

Geplaatst op 2 augustus 2021

Ook tijdens je vakantie lopen je autokosten meestal gewoon door. Het kan dan gaan om de kosten die je maakt voor je auto van de zaak of voor je eigen auto. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de bijtelling, de afschrijvingskoten, de brandstofkosten enzovoorts. Kun je daar nog wat mee qua belastingen?

Vorige week zijn we ingegaan op de bijtelling. Deze week gaan we iets dieper in op de brandstofkosten.Brandstofkosten eigen autoRij je in je eigen auto naar je vakantieadres, dan komen je brandstofkosten natuurlijk voor je eigen rekening. Maar, soms is het nog wel mogelijk om iets 'terug te krijgen'. Ben je werknemer, dan mag je baas je tijdens je vakantie je gewone reiskostenvergoeding blijven doorbetalen. Dit mag in normale situaties maximaal 6 weken, daarna moet je baas hierover mogelijk loonheffingen inhouden.Ben je zelfstandig ondernemer of Zzp’er? Dan kun je mogelijk nog wat met de btw die de brandstofleverancier je in rekening heeft gebracht. Daarvoor is wel vereist dat je de brandstof met de zakelijke pinpas hebt afgerekend of dat je een factuur hebt op naam van je bedrijf. We geven wel toe dat het terughalen van de Nederlandse btw een stuk eenvoudiger is dan het terughalen van buitenlandse btw. Bovendien moet je natuurlijk een bedrijf hebben dat recht heeft op btw-aftrek.Brandstofkosten auto van de zaakRij je in je auto van de zaak naar je vakantieadres, dan is de kans aanwezig dat je van je baas een tankpas hebt gekregen waarmee je ook in het buitenland kunt tanken. In dat geval hoef je natuurlijk nergens rekening mee te houden. Wel is het handig om de goede kilometerstand in te toetsen (mocht je die door moeten geven), maar dat heeft op zich niets met de brandstofkosten te maken.Heb je geen tankpas of werkt deze niet in het buitenland? Dan moet je natuurlijk even nakijken of je baas de in het buitenland getankte of geladen brandstof wel vergoedt. Is dat het geval, dan kun je twee dingen afspreken met je baas. Ofwel: jij schiet de brandstofkosten voor en je baas betaalt deze later terug. Ofwel: jij betaalt de brandstofkosten uit eigen zak, maar je spreekt af dat deze brandstofkosten aangemerkt kunnen worden als eigen bijdrage voor het privégebruik van de auto van de zaak.In het eerste geval kun je het bedrag gewoon bij je baas declareren (bewaar het bonnetje!), in het tweede geval mag je baas deze eigen bijdrage van de bijtelling aftrekken. De bijtelling kan door deze eigen bijdrage maximaal € 0 worden, dus betaal je meer eigen bijdrage dan je aan bijtelling hebt, dan heb je pech. Let op: in beide gevallen moet je dit vooraf samen met je baas op papier zetten, anders levert dit mogelijk een discussie met de Belastingdienst op.

Lees meer

Bijtelling & vakantie

Geplaatst op 25 juli 2021

Misschien lees je dit nieuwsbericht wel terwijl je lekker op vakantie bent in Italië, wie weet. Ben je met de auto van de zaak naar je vakantieadres gereden of heb je deze juist bij de zaak laten staan? In dit nieuwsbericht stippen we een aantal fiscale gevolgen aan. Hoe zit het bijvoorbeeld met je bijtelling?De bijtelling tijdens de vakantieDe kilometers die je tijdens je vakantie met je auto van de zaak rijdt zijn privékilometers. De bijtelling loopt tijdens je vakantie dus gewoon door, of niet? Hieronder gaan we in op een aantal uitzonderingen dat aan de rechter is voorgelegd.Combinatie met een zakelijk bezoekCombineer je je vakantie met een bezoek aan bijvoorbeeld een leverancier of een fabriek, dan zou je er over kunnen denken om de kilometers die je aflegt van je huis naar het adres van de leverancier of de fabriek als zakelijke kilometers aan te merken. Wie weet voorkom je zo dat je boven de 500 privékilometers komt. Hoewel de allerhoogste rechter hier nog geen uitspraak heeft gedaan, zijn hier al wel de nodige rechtszaken over gevoerd. Grofweg komen deze er op neer dat je het kunt vergeten dat de inspecteur of de rechter dit accepteert. De rit van het vakantieadres naar de zakelijke afspraak zou je wel als zakelijke aan kunnen merken, maar de rit van huis naar je vakantieadres niet.Geen bijtelling bij lang parkeren?Hoewel iedereen zal geloven dat je niet in de auto van de zaak hebt gereden gedurende de tijd dat deze achter het hek bij Schiphol stond, leidt dit er volgens de rechter niet toe dat je tijdens die periode geen bijtelling hebt. Je hebt er per slot van rekening zelf voor gekozen om die auto daar neer te zetten toch? Wat wel werkt, is het achterlaten van de auto van de zaak bij je baas. Je moet dan wel de sleutels inleveren zodat je baas de auto tijdens je vakantie door iemand anders kan laten gebruiken.Bijtelling voorkomen door huurbetaling?Rijd je normaal niet privé in je auto van de zaak, maar wil je deze auto wel graag meenemen op vakantie? Niet doen! Wanneer je door je vakantierit boven de 500 privékilometers komt, krijg je namelijk ook over de periode dat je aantoonbaar niet privé hebt gereden een bijtelling. Het betalen van een zakelijke huurprijs aan je baas biedt ook geen oplossing, tenzij de belastinginspecteur hiermee akkoord gaat. Wanneer je het goed op papier zet, kan je baas de huursom wel als eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling. Huur je een andere auto van je baas, dan biedt dat meer kans op succes. Volgende week komen we met een paar andere voorbeelden uit de praktijk.

Lees meer

Aanpassing bijtelling 2022?

Geplaatst op 17 juli 2021

Misschien heb je er wel eens van gehoord, het 'hand aan de kraan principe'. Dit gaat niet over echte kranen natuurlijk, maar over de mogelijkheid om de bijtelling voor elektrische auto's aan te passen wanneer er te veel of te weinig elektrische auto's verkocht worden. Bij te veel verkochte auto's gaat de kraan wat meer dicht (en krijgen we een hogere bijtelling), bij te weinig verkochte auto's gaat de kraan wat meer open. Afgelopen week heeft staatssecretaris Vijlbrief laten weten wat zijn plannen zijn voor de komende jaren.Allereerst laat de staatssecretaris in zijn Kamerbrief weten dat er veel meer elektrische auto's zijn verkocht dan verwacht. De verkoop valt ruim buiten de grenzen die hij gesteld heeft voor het dichtdraaien van de kraan. Maar, voordat je nu schrikt en denkt dat de bijtelling omhoog gaat: de staatssecretaris laat ook weten dat Financiën desondanks niet zo heel veel meer kwijt was aan de lage bijtelling dan gepland. Het blijkt namelijk dat we flink meer elektrische auto's hebben gekocht, maar dat die verkoop vooral de wat minder dure exemplaren betreft. Omdat hij het belangrijk vindt dat onze CO2-uitstoot omlaag gaat, noemt hij een aantal toekomstige mogelijkheden en aandachtspunten. Deze haalt hij uit de brief van het Formule Een Team, en nee, dat team heeft zover wij weten niets met Max Verstappen te maken.De belangrijkste aandachtspunten zijn als volgt:1. Laat de bijtelling voor elektrische auto's volgend jaar op 12% staanVoor een elektrische auto geldt in 2021 nog 10% korting op de standaardbijtelling van 22%. Per saldo kom je dan op 12% bijtelling. Die lage bijtelling geldt over de eerste 40.000 euro van de cataloguswaarde van de auto, over de rest betaal je gewoon 22%. Voor auto's uit 2022 zou de bijtelling omhoog gaan naar 16% over 40.000 euro (per saldo dus nog maar 6% korting). Het Formule Een Team adviseert de staatssecretaris om de bijtelling per 1 januari niet op 16% te stellen, maar op 12% te houden. Als dit doorgaat (en dat lijkt er wel op) is dit goed nieuws mocht je volgend jaar een nieuwe elektrische auto willen kopen.2. Pas de 'hand aan de kraan' formule aanHet Formule Een Team adviseert de staatssecretaris verder om niet meer alleen te kijken naar het aantal nieuw verkochte auto's, maar om op het totaalplaatje te letten. Oftewel: wat kost het eigenlijk?Wanneer weten we meer?Rond Prinsjesdag hopen we meer te kunnen vertellen. Houd onze website in de gaten!

Lees meer

Maxi voordeel voor een taxi?

Geplaatst op 11 juli 2021

Wanneer je een taxibedrijf runt, kun je gebruik maken van verschillende belastingvoordelen. Voorkom dat je er een over het hoofd ziet! In dit artikel zetten wij ze kort voor je op een rij. Denk bijvoorbeeld aan de vrijstelling voor de motorrijtuigenbelasting, de investeringsaftrek en de diverse belastingvoordelen die je krijgt bij een elektrische taxi.Omzetbelasting (BTW)We starten met een meer algemeen voordeel dat je hebt als ondernemer. Bij aanschaf van een taxi kun je onder voorwaarden gebruik maken van de zogenoemde vooraftrek van de omzetbelasting. Zorg wel dat de factuur op naam van je bedrijf staat. De aftrek is natuurlijk niet onbeperkt want je moet ook een deel terugbetalen, bijvoorbeeld bij gebruik voor privé-ritten.Investeringsaftrek (KIA)Hoewel je normaal bij aanschaf van een personenauto geen investeringsaftrek kunt claimen, geldt er een uitzondering voor de aanschaf van een taxi. Deze aftrekpost kan oplopen tot maar liefst 28% van het investeringsbedrag.Milieu-investeringsaftrek (MIA)Bij aanschaf van een elektrische of waterstof taxi, kun je mogelijk gebruik maken van de aantrekkelijke MIA-regeling. Daarvoor moet de taxi wel op de zogenoemde Milieulijst staan en moet je je investering tijdig (binnen drie maanden!) aanmelden op www.rvo.nl. Op dit moment kun je MIA aanvragen voor de volgende taxi's:27% MIA over maximaal € 40.000 voor een elektrisch aangedreven taxi bestemd voor het vervoer van personen. In dit geval mag het geen rolstoeltaxi zijn of een taxi met 9 zitplaatsen (daarvoor geldt een andere regeling). Voor de waterstof variant van deze kleinere taxi's krijg je zelfs 36% MIA over maximaal € 75.000 en mag je voor 75% gebruik maken van de willekeurige afschrijving (Vamil).36% MIA over maximaal € 75.000 voor een elektrisch aangedreven taxi met 9 zitplaatsen of voor rolstoeltaxi die voldoet aan de Code Veilig Vervoer Rolstoelgebruikers (VVR). Voor de waterstof variant van deze taxi's krijg je zelfs 36% MIA over maximaal € 125.000 en mag je voor 75% gebruik maken van de willekeurige afschrijving (Vamil).Motorrijtuigenbelasting (MRB)Voor taxi's die aan de voorwaarden voldoen, hoef je geen motorrijtuigenbelasting te betalen. Een van de voorwaarden is dat je met deze taxi's 90% of meer taxiritten maakt. Dit moet je - mocht de inspecteur daarom vragen - goed kunnen onderbouwen. Houd je ritten dus goed bij.

Lees meer
Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Accepteren